Paljon puhuttu Y-sukupolvi aikoo työskennellä pitkään ja ahkerasti, arvostaen niitä samoja perinteisiä asioita kuin aiemmatkin sukupolvet, selviää ManpowerGroupin toukokuussa julkaisemasta Y-sukupolven työelämää käsittelevästä raportista.

Myös millenniaaleiksi kutsuttu Y-sukupolvi pitää tärkeimpänä asiana turvallista ja vakaata työtä ja uusia mahdollisuuksia sekä työskentelytapoja. Tutkimukseen osallistui maailmanlaajuisesti 19 000 Y-sukupolven edustajaa 25 maassa. Raportti antaa käytännön vinkkejä työnantajille, kuinka houkutella, sitouttaa ja kehittää Y-sukupolven työntekijöitä.

– Y-sukupolvesta puhutaan usein hyvin omanlaisena, erityiskohtelua vaativana ryhmänään, mutta loppujen lopuksi hyvin perinteiset asiat, kuten raha ja turvallinen työpaikka sekä ura korostuvat heidänkin kohdallaan, analysoi ManpowerGroupin Suomen viestintäjohtaja Mika Wilén ja jatkaa:

– Jopa 87 % vastaajista pitää vakaata työpaikkaa tärkeimpänä kriteerinä työnhaussa. Työmaailma ja -markkinat muuttuvat paljon nopeammin kuin yksilöiden arvot ja arvostukset, vaikka varmoja työpaikkoja on yhä harvemmassa ja uraportaat ovat muuttuneet eripituisiksi urapoluiksi siellä täällä, Wilén toteaa.

Tutkimuksesta voidaan nostaa esille muutamia seikkoja, joita työnantajien on hyvä huomioida pohtiessaan työntekijöiden rekrytointia, sitouttamista ja kehittämistä.

Millenniaalit tyonhaku top5

– Huolimatta työsuhteiden muodoista tai kestosta työnantajien on joka tapauksessa löydettävä osaavaa henkilöstöä ja opittava uusia tapoja motivoida sekä sitouttaa ihmisiä, vaikka sitten lyhyeksikin ajaksi. Sukupolvesta riippumatta ihmiset haluavat kehittyä, tehdä itselle sopivia uravalintoja, saada lisää joustoa työhön ja päästä mukaan toimiviin työyhteisöihin, joissa heidän osaamistaan ja panostustaan arvostetaan. Se mikä toimii Y-sukupolvelle, toimii muullekin henkilöstölle, Wilén muistuttaa.

Lue koko englanninkielinen raportti www.manpowergroup.com/millennials

Lisätietoja

Mika Wilén, markkinointi- ja viestintäjohtaja ManpowerGroup Oy mika.wilen@manpowergroup.fi Puh. 041 455 2970

 

Tutkimuksesta

Tutkimukseen haastateltiin 19 000 Y-sukupolven edustajaa ja 1500 rekrytoivassa asemassa olevaa henkilöä 25 maassa. Y-sukupolven edustajaksi luokitellaan henkilöt, jotka ovat syntyneet 1980–1995 välisenä aikana.

Tutkimusotos koostui 11 000 työssäkäyvästä Y-sukupolven edustajasta 18 eri Aasian, Amerikan ja Euroopan maasta. Lisäksi tutkittiin yli 8 000 ManpowerGroupin asiakasyrityksissä työskentelevää vuokratyöntekijää 25 maasta. Tutkimukseen osallistuneet maat ovat Argentiina, Australia, Belgia, Brasilia, Bulgaria, Espanja, Intia, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Japani, Kanada, Kiina, Kreikka, Malesia, Meksiko, Hollanti, Norja, Paraguay, Ranska, Saksa, Singapore, Serbia, Sveitsi ja Yhdysvallat.

ManpowerGroup ManpowerGroup™ on maailman johtava henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen kehittäjä ja tuottaja. Luomme innovatiivisia ratkaisuja yhdistämällä inhimillisen potentiaalin ja yritysten tavoitteet.  Tarjoomamme koostuu seuraavista brändeistä ja erikoistuneista palveluista: ManpowerGroup™ Solutions, Manpower®, Experis™ ja Right Management®. Yhdistämällä paikallisen osaamisen ja globaalit ratkaisut autamme asiakkaitamme menestymään 80 maassa ympäri maailmaa. ManpowerGroup on nimitetty 2016 World’s Most Ethical Company® -listalle, maailman eettisimpien yritysten joukkoon. ManpowerGroup on toimialansa ainoa yritys, joka on saanut tunnustuksen kuutena peräkkäisenä vuotena.