Rekrytointikauden vilkastuessa blogit täyttyvät vinkeistä, joilla työhakemuksen tai ansioluettelon saa erottumaan työnhakijoiden massasta.

Erityisesti nykytilanteessa, jossa tietyillä aloilla on pulaa hakijoista ja osaavista tekijöistä kilpaillaan, kannattaa aihetta lähestyä myös toiselta kantilta – miten yritys saa työpaikkailmoituksen erottumaan muista?

1. Unohda ikivanhat ilmoituspohjat

Onko yrityksessänne edelleen käytössä samat 7 vuotta vanhat ilmoituspohjat, joihin kerta toisensa jälkeen päivitetään vain tehtävänimike ja viimeinen hakupäivä? Ikävä kyllä tämä ei enää riitä. Tapa viestiä verkossa on muuttunut vuosien varrella huomattavasti, joten vanhentuneet käytännöt kannattaa päivittää pikimmiten.

Työpaikkailmoitusta laadittaessa on kiinnitettävä huomiota siihen, miten puhuttelet etsimääsi kohderyhmää mahdollisimman kiinnostavasti.

Aloita miettimällä esimerkiksi näitä asioita:

Työpaikkailmoitus kannattaa varmuuden vuoksi luetuttaa kohderyhmän edustajalla ja kysyä hänen mielipidettään ilmoituksesta.

2. Vastaa kysymykseen ”Miksi?”

Vaikka yrityksenne kotisivulla olisikin erillinen sivu uratarinoille, pidä mielessä, että todennäköisesti hakija päätyy ilmoitukseen jostain muualta, eikä välttämättä koskaan näe urasivua. Tämän takia itse työpaikkailmoitukseen kannattaa lisätä kaikki olennainen tieto, jolla on vaikutusta hakupäätökseen. Mitkä ovat juuri ne ominaisuudet, joiden perusteella työnhakija tekee valinnan yrityksenne ja sen kilpailijan välillä?

Työpaikkailmoitus ei voi ainoastaan olla lista vaatimuksista, joita teillä on työntekijälle. Kerro ilmoituksessa, minkälaista on työskennellä yrityksessä, mitä tarjoatte työntekijälle sekä minkälaiset ovat kehitysmahdollisuudet yrityksen sisällä.

Ilmoituksen tarkoituksena ei siis ole vain saada sopiva työnhakija hakemaan työpaikkaa, vaan saada hänet todella haluamaan töihin juuri tähän yritykseen.

3. Käytä avainsanoja ja otsikoi ilmoituksesi loogisesti

Työhakemuksen kirjoittamisessa usein ohjeistetaan käyttämään avainsanoja, jotta hakijan löydettävyys parantuisi automaattisissa rekrytointijärjestelmissä. Relevanttien avainsanojen käyttö ja hakukoneoptimointi lisävät luonnollisesti myös työpaikkailmoituksen löydettävyyttä, kun hakijat etsivät työpaikkoja työnhakusivustoilla ja hakukoneilla.

Mieti myös otsikko sen mukaan, että se olisi mahdollisimman kuvaava ja helposti ymmärrettävä. Edelleen näkee työpaikkailmoituksia, joissa haetaan erilaisia ninjoja tai velhoja. Harva kuitenkaan osaa tällaisilla termeillä etsiä työpaikkaa, joten pidä työnimike järkevänä. Jos haluat tuoda ilmoitukseen huumoria, voit käyttää letkeämpää kieltä esimerkiksi ilmoituksen leipätekstissä, mutta jätä se otsikosta.

4. Hyödynnä videota

Jos jo kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, kuinka monta sanaa video vastaa? Videomuotoa näkee rekrytointi-ilmoittelussa edelleen turhan vähän, vaikka formaatti onkin lisääntymässä. Videolla pystyt konkreettisesti esittelemään yritystä ja työyhteisöä sekä välittämään työpaikan fiiliksen paremmin kuin sanoin.

Liittämällä ilmoitukseesi videomateriaalia, se jää paremmin hakijoiden mieleen ja rakennat myös yrityksesi työnantajamielikuvaa, mikä on tänä päivänä yhä tärkeämpää.

5. Pidä ilmoitus selkeänä

Siinä missä rekrytoijat käyttävät työnhakijan ansioluettelon silmäilyyn ensimmäisellä kerralla vain muutamia sekunteja, ei työpaikkailmoitustakaan juuri pidempään lueta. Pidä siis ilmoituksesi rakenne tarpeeksi selkeänä ja yksinkertaisena, jotta siitä saa heti käsityksen:

 

Vinkit koottu The Undercover Recruiter -sivun artikkelin pohjalta.