Uusi palvelu Tunto tuo työpaikkojen vertaisarvioinnit kaikkien saataville. Palvelun tavoitteena on edistää työelämän läpinäkyvyyttä ja vahvistaa positiivista muutosta – työntekijöiden on helpompi löytää arvoihinsa sopiva työnantaja ja työnantajilla on mahdollisuus saada kulttuurinsa sopivia työnhakijoita.

Kuluttajat vaativat läpinäkyvyyttä niin tuotteissa kuin palveluissakin, mutta läpinäkyvyyden trendi on rantautumassa yhä enemmän myös työelämään. Alma Median uusi verkkopalvelu Tunto kerää yhteen käyttäjien arvioita yrityksistä työnantajina.

Palveluun voi jättää oman arvionsa kuka tahansa yrityksen nykyinen tai entinen työntekijä. Palvelussa arvioidaan yritysten kulttuuria, johtamista, työyhteisöä, vastuullisuutta, tulevaisuudennäkymiä sekä palkkaa ja muita etuja. Lisäksi arvion yhteyteen voi jättää avoimen kommentin ja kertoa omin sanoin, mikä yrityksestä tekee erityisen. Kaikki käyttäjien arviot ja kommentit julkaistaan täysin anonyymeinä.

Työpaikkojen Tripadvisor

Tuntoa voisi kuvailla “työpaikkojen Tripadvisoriksi”, koska kokemuksia ja tietoa työpaikoista luetaan ja jaetaan vertaisarvioiden kautta. Tätä ennen kokemuksia työnantajayrityksistä on ollut haastavampaa selvittää ja työnhakijoiden mielikuvat ovat pohjautuneet lähinnä oman verkoston tietoihin tai sosiaalisessa mediassa levinneisiin keskusteluihin, mikä ei aina ole ollut yritykselle eduksi.

Sosiaalisessa mediassa leviää helposti laajalle negatiivissävytteiset keskustelut, jotka saattavat pohjautua kuitenkin vain yksittäisen henkilön kokemuksiin tai jopa vain huhuihin niistä. Tällaisista keskusteluista aiheutuvat yrityksen työnantajamielikuvaa vahingoittavat kolhut voivat vaikuttaa pitkäänkin.

Siksi puolueeton alusta, joka kerää yhteen arviot työnantajista, on hyödyllinen sekä työnantajille että työnhakijoille. Todenmukaisten arvioiden avulla työnhakijoiden on helpompi löytää yrityksiä, joiden kulttuuri vastaa heidän arvojaan.

–On olemassa hyvin erilaisia työkulttuureja, ei joko hyviä tai huonoja, sillä työntekijät arvostavat työnantajissa erilaisia asioita. Palvelun yksi tärkeimmistä tehtävistä onkin auttaa työnhakijoita ja työpaikkoja kohtaamaan, kertoo Tunto-palvelua luotsaava, työnantajabrändien asiantuntija Sanna Koivuranta Alma Medialta.

Paljon mahdollisuuksia työnantajabrändille

Tunto tarjoaa yrityksille mahdollisuuden saada arvokasta tietoa omasta työnantajabrändistään ja siitä, minkälaisena työnantajana he työmarkkinalla näyttäytyvät.

Erityisesti hakija- ja osaajapulan aikakautena yritysten työnantajamielikuvasta on tullut yhä merkittävämpi tekijä työnhakijoiden houkuttelussa. Tunnon kautta myös sellaisilla yrityksillä, joilla ei ole resursseja tehdä laajaa työnantajabrändimarkkinointia, on nyt mahdollisuus erottua positiivisesti hyvänä työnantajana ja tuoda yrityksen kulttuuria esille.

Siksi haastammekin jokaisen yrityksen kannustavan työntekijöitään jättämään arvionsa työpaikastaan Tuntoon! Saatte työntekijöidenne jättämistä arvioista hyödyllistä tietoa oman työnantajamielikuvatyönne tueksi. Mitä enemmän dataa palveluun kertyy, sitä luotettavampaa se on.

Tutustu Tuntoon ja jätä oma arviosi!