Kun mietit yrityksenne työpaikkailmoituksia, onko niissä tuotu yrityskulttuurianne selkeästi ja kiinnostavasti esille? Vai oletteko aina käyttäneet samaa geneeristä mallipohjaa, johon vain vaihdetaan tehtävänkuvaus ja hakijalta odotetut vaatimukset? Jos vastaus on jälkimmäinen, kannattaa ajatuksella miettiä, miksi näin on.

On ymmärrettävää, että tarve uudelle työntekijälle saattaa tulla usein yllättäen ja rekrytointi-ilmoitus halutaan saada mahdollisimman pian julkaistua, jolloin työpaikkailmoitus rustataan kiireessä kunhan muilta töiltä ehditään. Tulee kuitenkin pidemmän päälle kannattavammaksi, jos työpaikkailmoitukseen on nähty vaivaa, jotta se tukisi työnantajabrändiänne.

Tilanteessa, jossa työnhakija joutuu tekemään valinnan kahden samankaltaisen yrityksen välillä, on yrityksen työnantajamielikuvalla usein palkkaa ja muita etuja suurempi merkitys. Enää ei voi ajatella, että vain työnhakijat joutuvat myymään ja markkinoimaan osaamistaan, vaan myös yritykset joutuvat myymään itseään työnantajana.

Työpaikkailmoitus tavoittaa laajan kohdeyleisön

Rekrytointi-ilmoittelu on loistava mahdollisuus korostaa työnantajabrändiä asianmukaisessa kohderyhmässä. Verrattuna esimerkiksi yrityksen omilla sivulla olevaan blogikirjoitukseen, työpaikkailmoitus tavoittaa keskimäärin huomattavasti laajemman ja monipuolisemman yleisön, jota yritysblogi ei välttämättä koskaan tavoittaisi.

Jos yritys ei ole erityisen tunnettu, saattaa työpaikkailmoitus olla ensimmäinen paikka, josta potentiaalinen työnhakija kuulee siitä. Tällöin on järkevää tuoda heti kättelyssä esille mahdollisimman houkuttelevasti, minkälaisesta työpaikasta ja -yhteisöstä on kyse. Vaikka brändi olisikin hakijalle tuttu, ei sen maine työnantajana välttämättä ole yleisesti tiedossa.

Luonnollisesti työpaikkailmoituksen tarkoitus on antaa tietoa avoimesta työpaikasta, mutta myös innostaa potentiaalista työnhakijaa hakemaan työpaikkaa. Ihanteellisessa tilanteessa työnhakijan ja yrityksen välille syntyy yhteys jo työpaikkailmoituksen välityksellä. Miksi siis jättää käyttämättä tilaisuus kertoa yrityksesi tarinaa oikealle kohdeyleisölle?

Vinkit työnantajabrändiä tukevaan työpaikkailmoitukseen:

Lähteenä käytetty ERE:n artikkelia.

Krista Vuori
Monster.fi