Joka kevät verkossa ja sosiaalisessa mediassa törmää jatkuvasti erilaisiin trendikatsauksiin tulevalle vuodelle. Riippuen näkökulmasta suurimpiin HR-trendien listaan tuntuvat lukeutuvan tänä vuonna monet ilmiöt työnantajakuvasta tekoälyyn, rekryvideoista hakijakokemukseen sekä työntekijälähettilyyteen. Omiin silmiini on viime aikoina osunut erityisesti datan sekä kohdentamisen kasvava merkitys HR-työssä. Nämä trendit viestivät vahvasti sitä faktaa, että HR toimii jatkossa yhä enemmän markkinoinnin keinoin. Yritysten HR-, viestintä- ja markkinointitiimien tuleekin toimia mahdollisimman tiiviissä yhteistyössä, sillä rekrytointiviestintä on yritysten yhtä vaikuttavinta markkinointiviestinnän muotoa.

Omat taustani ovat markkinointiviestinnässä, joten trendit ovat tuttuja. Nopeaa vauhtia kehittyvien markkinointikanavien kanssa toimiessa tuntuu siltä, että uusia asioita saa ja pitää opetella viikoittain. Tässä pähkinänkuoressa datan ja kohdentamisen perusajatukset markkinoijan silmin – nyt on viimeistään aika ottaa ne haltuun myös HR-työssä.

Data

Data, metadata, big data, analytiikka, tagit, evästeet – ensireaktio saattaa olla paniikki ja datan maailmaan sukeltaminen voi tuntua mustalta aukolta. Pelätä ei kuitenkaan tarvitse. Dataa on loputtoman paljon, mutta perusasioiden ymmärtämisellä ja niistä huolehtimalla pääsee jo pitkälle. Alkuun on hyvä selvittää, paljonko yrityksenne käyttämistä kanavista ja työkaluista on mahdollista saada dataa irti. Datan avulla pystyt arvioimaan eri kanavien suorittamiskykyä sekä sitä, millaisia hakijoita mikäkin kanava tuottaa. Usein rekrytointiviestinnässä – kuten monessa muussakin markkinoinnissa – monikanavaisuus on vahvuus. Kun potentiaalinen hakija törmää rekrytointimainontaan useasti eri tilanteissa, eri ajankohtana ja eri laitteilla, on muistijälki voimakkain. Kaikissa hauissa ei siis kannata luottaa vain yhden kanavan toimivuuteen.

Kohdentaminen

Vaikka monikanavaisuus on valttia useassa rekrytoinnissa, kanavat kannattaa valita ensisijaisesti aina halutun yleisön mukaan. Markkinoinnin alalla mainosten ja sisältöjen kohdentaminen on jo peruskauraa. Epärelevanttien mainosten esittäminen ei tuo tulosta, vaan ärsyttää kuluttajaa. Myös rekrytointiviestinnässä parhaat tulokset saadaan aikaan, kun viestin sisältö kohdennetaan ja kanavat valitaan tavoitellun yleisön mukaan. Potentiaaliset työntekijät tavoitetaan sieltä, missä he liikkuvat muutenkin. Esimerkiksi trendikkäiksi koettava somekampanja Snapchatissä ei välttämättä toimi, jos haussa on perinteisen teollisuusalan tekijöitä. Kohdenna siis rekrytointikampanjasi niihin kanaviin, joissa alan tekijät ja osaajat liikkuvat.

Monsterin yhtenä vahvuutena on aina ollut Alma Median vahva verkosto, joka tavoittaa yli 80 % suomalaisista. Kun rekrytoidaan kovan tason IT-asiantuntijaa, tämä ei kuulosta erityisen merkittävältä vahvuudelta: miksi haluaisin tavoittaa kaikki suomalaiset, kun vain harva sopii tehtävään? Ratkaisu on markkinoinnin tekijälle hyvin tuttu. Suuresta yleisömassasta pystyy nykytekniikalla poimimaan tietyn kohderyhmän, joille mainontaa näytetään tai vaihtoehtoisesti voi valita käyttöönsä vain ne mediat, joita kyseinen hakijaryhmä seuraa. IT-hauissa esimerkiksi Alma Talentin Tivi on vahva IT-osaajien yhteisö. Työpaikkailmoituksen markkinointi Tivin verkkosivuilla, printissä ja uutiskirjeissä tuo varmasti relevantteja kontakteja halutussa hakijaryhmässä.

Sisällön kohdentaminen

Kanavien lisäksi myös sisältö kannattaa kohdentaa parhaan tuloksen saavuttamiseksi. Oli kyseessä sitten työpaikkailmoitus, display-banneri tai somevideo, sisältöjen tulee olla yrityksen näköistä sekä puhutella haluttua hakijaryhmää. Aitous toimii rekrytointiviestinnässä. Markkinointitermein H2H, human to human.

Hakijat ovat aina yksilöitä, mutta myös yhteneväisyyksiä eri hakijaryhmissä on löydettävissä. Toteutimme Monsterilla neljän eri alan ammattilaisten laadulliset kohderyhmätutkimukset ymmärtääksemme paremmin, mitä asiantuntijat työssään arvostavat ja miten näistä asioista toivotaan viestittävän rekrytointien yhteydessä. Niistä lisää myöhemmin Monster Caféssa tai halutessasi voit pyytää lisätietoa myös Monsterin yhteyshenkilöltäsi tai asiakaspalvelustamme yritys@monster.fi.

 

Katri Laakso,
Content & Social Media Manager
Monster