Nordic Business Forum keräsi lokakuun alussa tuhansia bisnesmielisiä ja liike-elämän johtajia inspiroitumaan ja verkostoitumaan Messukeskukseen. Suuren suosion tapahtumassa saivat odotetut esiintyjät markkinointiguru Seth Godin sekä sosiaalisen median ja nykymarkkinoinnin ekspertti Gary Vaynerchuk. Yli 15 bestselleriä markkinoinnista kirjoittanut Godin perusteli yleisölle, kuinka massamarkkinointi ei enää toimi. Massalle mainostaessa mainostetaan keskivertoihmisille – niille, jotka luovat massan, eivätkö poikkea porukasta. Nykyajan toimivassa markkinoinnissa keskiverto ei enää riitä. Perheensä viiniyrityksen menestyksen verkkomarkkinoinnin avulla räjäyttänyt Vaynerchuk puolestaan julisti sosiaalisen median voimaa puhelin kädessään todeten: ”This is the most important device in the world”.

Viesti on yhdentekevä, jos et ensin saavuta huomiota

Vaynerchukin mukaan nykypäivän markkinoinnissa käydään kauppaan ensisijaisesti kuluttajien huomiosta. Ennen kuin yritys voi kertoa tarinansa tai myydä tuotettaan, täytyy saada potentiaalisen asiakkaan, eli kuluttajan, huomio. Seth Godin kertoi samaa tarinaa eri sanoin. Jokainen on varmasti kuullut sanottavan, että nykymaailmassa median käyttäjän huomiokyky on kultakalan luokkaa. Ihmisten huomiokyky ei ole Godinin mukaan huonontunut, tarjontaa on vain liikaa. Godin totesi:

”We have overbranded ourselves. There’s too much noise. Too much choices.”

Ylibrändätty ympäristö ja loputon globaali tarjoama ovat antaneet kuluttajille vallan. Kun kaikki tuotteet, palvelut ja mahdollisuudet ovat yhden klikkauksen päässä, miten varmistat, että juuri teidän yrityksenne on sitoutumisen arvoinen? Tee jotain, joka on puhumisen arvoista. Tuote ja palvelu ovat Godin oppien mukaan keskiössä. Sen lisäksi yhteisöjen ja niin sanottujen sosiaalisten heimojen vaikutus markkinoinnissa on merkittävä. Ihmiset toimivat ryhmissä. Godin kiteytti nykyhetken markkinoinnin perustan:

”We like doing what other people are doing. People like us do things like this.”

nbf

Kuva: @aaroka / Twitter

Markkinoinnin trendeihin rinnastettuna myös rekrytointi-ilmoittelussa yhä tärkeämmäksi tulee puhutella juuri niitä kohderyhmiä, jotka halutaan tavoittaa. Median tai viestin ei tarvitse tavoittaa tai miellyttää kaikkia. Pääasia on, että se puhuttelee niitä ihmisiä, joille se on suunnattu.

Asiakkaat kaipaavat sitä, että heidät kohdataan aidosti ihmisinä, sanoi Godin. mitä, jos pitäisimme tämän ajatuksen mielessä ensi rekrytoinnin yhteydessä? Kuinka viestiä rekrytoinnista ihmisille yksilöinä, ei massoina? Esimerkiksi viestintä ja kommunikaatio prosessin aikana sekä palautteenannon merkitys voi olla hurja siinä, tuleeko työnhakijasta yrityksenne suosittelija vai arvostelija.

Mobiili edellä 24/7

Viestinnän muodot muuttuvat jatkuvasti, mutta selvää on se, että mobiili on täällä jäädäkseen. Vaynerchuk uskoo, että mobiili on tämän päivän TV. Vaikka markkinat tai markkinoijat haluaisivat pitäytyä vanhoissa kanavissa, Vaynerchukilla ei ole tarjota toivon pilkahdusta. Sen sijaan hän totesi puheenvuorossaan, että vuonna 2009 oli vielä ihan ok epäillä mobiilin voimaa, mutta nyt on vuosi 2017.

Vaynerchek tietää, mistä saarnaa. Yhä useampi toiminto, niin laskujen maksaminen kuin uutisten seuraaminen, tehdään mobiilissa. Kiinnostava kysymys kuuluukin, koska myös työnhaku siirtyy suurilta osin mobiiliin? Vaikka mobiilikäyttö kasvaa, suurin osa konkreettisista hakuprosesseista tehdään edelleen desktopissa. On kuitenkin tarpeellista pohtia tahoillaan, mitä prosessin siirtyminen mobiiliin tarkoittaa meidän yrityksemme kohdalla? Onko mobiilihaku työnhakijoille vaivatonta tai edes mahdollista? Muutokseen täytyy alkaa valmistautua, sillä Vaynerchukia uskoen sekin tulee tapahtumaan. Epäselvää on vain, kuinka pian.

NBF3

Kuva: @BaronaCareers / Twitter

 

*Jaamme Monster Caféssa Nordic Business Forumin kiinnostavimmat ajatukset ja oivallukset markkinoinnin ja HR:n näkökulmasta.*

 

Katri Laakso
Content & Social Media Manager, Monster.fi