Enää ei riitä, että työpaikkailmoituksen julkaisee verkkoon ja jättää sen oman onnensa nojaan, vaan sitä pitää aktiivisesti markkinoida. On myös tärkeää valita oikeat kanavat, jotta se tavoittaa halutun yleisön.

Henkilöstöpalveluyritys Businessliken Marju Vuorensalmi analysoi viime vuoden rekrytointimarkkinan tilannetta ja tekee kiinnostavia huomioita siitä, minkälaiset työpaikkailmoitukset vetoavat kohderyhmään tänä päivänä ja miten niitä kannattaa markkinoida. 

Huomiota ja vaikuttavuutta monikanavaisuudesta

Kokosimme Businessliken vuoden 2018 vetovoimaisimmat ja vähiten katsotut työpaikkailmoitukset Monsterista ja Oikotieltä. Samalla teimme havaintoja työpaikkailmoittelusta, mutta millaisia?

Perinteinen tapa laatia ilmoitus ja julkaista se työpaikkasivustolla pitää edelleen pintansa mutta ei toimi enää yksin. Monikanavaisuus on nouseva trendi ja perinteinen ilmoitus pitääkin lisäksi somettaa, targetoida, retargetoida, googleoptimoida! Ilmoittajan kyky ymmärtää missä oma kohderyhmä on aktiivinen, on yhä kriittisempi taito. Aktiivinen työnhakija seuraa postauksiamme esimerkiksi Monsterissa, mutta passiivinen havahtuu Kauppalehteä selaillessaan tai Oikotien ilmoitus osuukin silmiin auto-ostoksilla netissä.

Kiinnostavimpia paikkoja katsotaan tuhansia kertoja

Työpaikkailmoitusten keskimääräiset lukukerrat laskivat edellisvuosiin verrattuina. Eikä vähiten siksi, että työpaikkoja oli runsaasti tarjolla – ja niin oli kilpailevia kanaviakin. Vuonna 2018 vain unelmapaikat liikuttivat massoja, kiinnostavimmat ilmoitukset ylsivät jopa kymmenkertaisiin lukukertoihin vähiten kiinnostaviin nähden. Ja lukukertoja tarvitaan, sillä jo muutaman hakemuksen läpituloon tarvitaan yleensä satoja ilmoitusklikkauksia.

Pelkkä työpaikkailmoittelu ei riitä

Vuoden 2018 rekrytointihaasteita huolimatta Businessliken rekrytointien onnistumisprosentti oli huima 94 %. Korkea luku saavutettiin monikanavaisen ilmoittelun, harkitun sisällön ja verkostojen avulla.

Viesti siitä, että ilman näkyvyyttä ei ole olemassaoloa, omaksuttiin myös asiakasyrityksissä ja panostukset työpaikkailmoitteluun kasvoivat vuonna 2018. Monikanavaisen ilmoittelun lisäksi asiakkaamme lähtivät ilahduttavan aktiivisesti myös itse jakamaan Businessliken työpaikkailmoituksia omissa LinkedIn-profiileissaan, nettisivuillaan ja muissa verkostoissaan.

Työpaikkailmoittelussa kilpaillaan hakijan ohikiitävästä huomiosta. Tehtävänimike on tärkeä, mutta niin on ilmoituksen sisältökin. Turhan usein vieläkin ilmoituksessa korostetaan vain sitä, mitä tuomisia hakijalta odotamme ja miten hyvin hakija ymmärtää yrityksen näkökulmaa. Kun työpaikkoja on paljon tarjolla ja työntekijät vaihtavat harkiten, on äärimmäisen tärkeää miettiä mitä yrityksenä voimme hakijalle tarjota, miksi hän valitsisi tehtävän juuri meidän yrityksessämme.

Lue tähän liittyen Businessliken vinkit työpaikkailmoitteluun: 5 rekrytointivinkkiä, joilla onnistut – hakemalla vain valmista voit menettää timantin ja 5 rekrytointivinkkiä, joilla onnistut – unohda varovaisuus ja panosta merkitykseen

Businessliken rekrytointistrategiassa oma aktiivinen sourcing on aina ollut tärkeä kulmakivi. Kylmien kontaktien sijaan hyödynnämme tarkkaan kohdennetusti omia verkostojamme. Toisin kuin pelkkään hakijan osaamiseen tai taitoihin nojaava menetelmä, kuten vaikkapa LinkedIn-haku, saamme sourcingilla tulokseksi aitoon työnhakukäyttäytymiseen perustuvia laatukontakteja. Tiedämme millaisista tehtävistä henkilö on kiinnostunut, millaisia töitä hän on aiemmin hakenut, millaisissa prosesseissa hän on aiemmin edennyt ja miten niissä menestynyt. Sourcingin pullonkaula ei olekaan aina oikean tyypin löytäminen, vaan kiinnostuksen herättäminen.

Businessliken vetovoimaisimmat ilmoitukset

’Hyvä brändi ja vakituinen työ’ -yhdistelmä vetosi hakijoihin lähes takuuvarmasti. Myös kaikki vuoden 2018 johto- ja managertehtävät keräsivät tuhansia lukukertoja kanavasta riippumatta ja generoivat runsaasti hakemuksia.

Businessliken vuoden 2018 kiinnostavin työpaikkailmoitus oli Götessons Industrin Country Sales Manager. Magneetteja olivat myös Containershipsin Head of Customer Service sekä Nordic Capitalin Office Manager.

Talouden työpaikkoja oli avoimena vuonna 2018 paljon ja siksi osa paikoista innosti todella laimeasti, ne ylsivät vain muutamiin satoihin lukukertoihin. Mutta myös taloushallinnon tehtävien joukossa oli hittejä kuten Rentan Group Controller, Avain Yhtiöiden maksuliikenne- ja lainareskontratehtävä sekä Kuntarahoituksen talousassistenttitehtävä.

Viime vuonna myös järjestö- ja liittotyönantajat kiinnostivat. Kennelliiton talousassistenttitehtävä oli todella luettu, samoin Kuulovammaisten Lasten Vanhempien liiton järjestökoordinaattoritehtävä.

Anonyymit työpaikkailmoitukset toimivat harvoin hyvin. Vuonna 2018 poikkeuksen teki yksi ilmoitus, ja kunnon poikkeuksen tekikin, sillä se oli vuoden luetuin Businessliken Monster-työpaikkailmoitus! Digital Marketing Manager ilmoitusta luettiin yli kaksituhatta kertaa.

Marju Vuorensalmi
johtava konsultti, partneri
Businesslike Oy