Viime viikolla järjestetty Nordic Business Forum tarjosi vierailleen inspiraatiota. Sen lisäksi se tarjosi markkinointiväelle kylmän suihkun ja herätyksen tulevaisuuden mediamainonnan ennusteisiin. Ajaudumme usein toistamaan samoja helppoja, tutun turvallisia ja hyväksi todettuja toimintatapoja. Urautuminen käytäntöihin ei kuitenkaan tuo parasta lopputulosta muuttuvassa markkinassa – tästä muistuttivat muun muassa New York Universityn markkinoinnin professori Scott Galloway ja Intercom-asiakaspalvelusoftan perustaja Des Traynor. Galloway julisti kovaan ääneen omassa puheenvuorossaan: ”Advertising sucks!”, ja Traynor puolestaan vakuutti yleisöä siitä, että toimivan tuotteen ollessa keskiössä markkinoinnin voi unohtaa.

Kaikki lähtee tuotteesta

Traynor puhui tuotelähtöisten yritysten puolesta. Käyttäjälähtöinen suunnittelu, jakelu, kokeilukulttuuri ennen ostopäätöstä sekä erilaiset hinnoittelumallit kaikki mullistavat tämän hetken SaaS-bisnestä (Software as a Service).  Myös Galloway uskoi yritysten käyttävän tulevaisuudessa markkinointibudjettiaan tuotekehitykseen. ”Great products are the new black again”, Galloway totesi. Hyvä brändimarkkinointi ei pelasta keskinkertaista tuotetta, koska internet on tuonut mahdollisuuden kuluttajille brutaalin rehelliseen arvosteluun erilaisten verkkosivujen ja arvostelusovellusten kautta.

Google on Gallowayn sanojen mukaan nykypäivän jumala. Ennen ostopäätöstä tuotteista ja palveluista etsitään tietoa ja kokemuksia – aivan kuten työnhaussa. Työpaikkailmoituksen nähtyään lähes jokainen hakija etsii yrityksestä lisätietoa verkosta, jonka takia onkin hyvä pohtia: yrityksen verkkosivujen lisäksi, minne muualle Googlen hakutulokset vievät teidän yrityksenne kohdalla?

Traynor puolestaan korosti, että tuote- ja asiakaslähtöinen lähestyminen on tapa saada asiakkaat pysymään brändin lähellä. Mitä hyötyä on onnistuneesta markkinointikampanjasta, jos ostettuaan tuotteen asiakkaat ovat pettyneitä eivätkä halua olla jatkossa tekemisissä brändin kanssa? Asiakkaiden arvo mitataan Traynorin mukaan paljon suuremmissa mittakaavoissa kuin rahana, jota ne yritykselle tuovat.

Menestysbrändiä ei luoda pelkillä mainoksilla

Mitä tämän hetken brändivoittajat sitten tekevät? Galloway jakoi onnistujien, kuten Teslan ja Applen esimerkkejä, jotka eivät käytä esimerkiksi ollenkaan TV-mainontaa. Tämän hetken toimivista markkinointikeinoista hän mainitsi muun muassa kuluttajien itse tuottaman sisällön sekä työskentelyn kohderyhmälle oleellisten vaikuttajien kanssa. Menestys lähtee kuitenkin aina markkinoitavasta tuotteesta – aito suosittelu syntyy, kun tuotteeseen tai palveluun todella uskotaan.

Kiteytettynä: brändi ei ole minkään arvoinen, vaikka sitä kuinka markkinoisi, jos tuote ei toimi. Markkinointikampanjoilla yksistään ei voida luoda menestystä. Saman ajatuksen voi rinnastaa rekrytointimarkkinaan. Nykypäivänä, kun rekrytointi on markkinointia, vahvimmat yritysten työnantajamielikuvat syntyvät tekojen kautta. Yrityksen nykyiset työntekijät ovat parhaimpia brändilähettiläitä ja vahvimmat vaikutukset saadaan silloin, kuin työntekijälähettilyys kumpuaa tekijöistä itsestään.

 

*Jaamme Monster Caféssa viime viikon Nordic Business Forumin kiinnostavimmat ajatukset ja oivallukset markkinoinnin ja HR:n näkökulmasta.*

 

Katri Laakso
Content & Social Media Manager, Monster.fi