Jobline

Aloitin työt Jobline Oy:ssä puhelinmyyjänä vuonna 2000. Työvälineinä meillä olivat pöytäkoneet ja lankapuhelimet, liidien lähteenä sunnuntain Aamulehti ja Helsingin Sanomat. Asiakashallintajärjestelmästä ei ollut tietoakaan, asiakkaille soitti se, joka ensimmäisenä ehti ja tiedot merkattiin yhteiseen Exceliin. Ei taitaisi enää GDPR-aikana onnistua.

Alkuaikoina asiakkaille sai kertoa mikä on Internet

Ensimmäisinä Jobline-vuosina puhelun sai lähes poikkeuksetta aloittaa keskustelulla siitä, mikä on Internet ja miten sen avulla voi löytää työnhakijoita. Työpaikkailmoituksen hinta 4860 mk (kyllä, elettiin markka-aikaa 😊) sai usean asiakkaan kieltäytymään palveluista ja lähinnä ilmoituksia ostivat IT-alan yritykset. Ensimmäisten vuosien aikana meidät miellettiinkin vahvasti IT-alan rekrytointikanavaksi.

Työpaikkailmoitusten lisäksi tarjosimme asiakkaillemme käyttöoikeutta CV-tietokantaan sekä bannerimainontaa. Työpaikkailmoitusta tukevista palveluista käytössä olivat ainoastaan työpaikkavahdit, joiden avulla työpaikkailmoitukset kohdennettiin sähköpostitse rekisteröityneille käyttäjille. Toimintamme perusideana oli houkutella hakijat kotisivuillemme, jossa hakijat ja työpaikkailmoitukset sitten ”mätsättiin”. Sitä kuvaa hyvin myös silloinen sloganimme: ”Matching visions”.

Joblinesta Monsteriksi yhdessä yössä

Vuoden 2004 lokakuussa Joblinesta tuli Monster, Monster Worldwide Inc:in ostettua Joblinen palvelut Pohjois-Euroopassa muutamaa vuotta aiemmin. Nimi Monster herätti asiakkaissa aluksi hämmennystä ja kieltäytyipä jokunen asiakasta yhteistyöstä kanssamme muutoksen takia.

Brändimuutos tehtiin yhdessä yössä ja muutaman ensimmäisen viikon ajan tarinaa nimen takana sai toistaa päivittäin kymmeniä kertoja. Jos et tarinaa nimen taustalla vielä tunne, se kuuluu näin: ”No more big ideas, we need a MONSTER idea”, totesi asiakas rekrytointikonsulttina toimineelle Monsterin perustajalle Jeff Taylorille, kun puhuttiin hakijoiden tavoittamisesta laajalta alueelta. Tämän lauseen pohjalta Jeff hahmotteli ensimmäisen version Monster.com-nettipalvelusta vuonna 1994. Sanan Monster alkuperäinen merkitys oli siis jättimäinen, valtavan suuri.

Työpaikkailmoituksia teksti-TV:ssä

Vuoden 2004 nimenmuutoksen yhteydessä aloitimme myös ensimmäiset yhteistyökuviot Alma Median sisällä. Kauppalehden ja lokakuussa 2004 lanseeratun Presson välissä alkoi ilmestyä työpaikkaosio, johon kaikki ilmoitukset nostettiin ns. rivi-ilmoituksina. Vuotta aiemmin olimme aloittaneet yhteistyön MTV3:n tekstikanavan kanssa, jolloin sivuillamme julkaistut ilmoitukset löytyivätkin hetken aikaa myös teksti-TV:stä.

Työpaikkailmoittelua teksti-TV:ssä Työpaikkailmoittelua teksti-TV:ssä

Yhteistyö Alma Median kanssa tiivistyy

Vuonna 2006 yhteistyö Alma Median sisällä ja Maikkarin kanssa laajeni myös verkkosivuille erilaisten nostoboksien muodossa. Nämä samat nostoboksit ovat käytössä edelleenkin ja niiden avulla tavoitamme työpaikkailmoituksille oikeaa kohderyhmää useiden eri kanavien kautta. Yhteistyö Alman sisällä laajeni vuosien varrella myös yhteisiin sisältötuotantoihin, näistä esimerkkinä muun muassa Kauppalehden työpaikkaosion uudelleenbrändäys Kulmahuoneeksi vuonna 2010.

Vaikka Kulmahuone brändinä ei olekaan enää olemassa, ovat työpaikkailmoitukset edelleen tärkeä osa keskiviikon Kauppalehteä ja tänä päivänä Monsterin myyntitiimi vastaa lähes kaikesta Alma Median työpaikkailmoitteluun liittyvästä mediamyynnistä.

Sivustouudistus ja uudet kohdentamisen ratkaisut

Ilmoitusmäärän kasvaessa ilmoitusten huomioarvon nostamiseksi Monster.fi:ssä lanseerattiin vuonna 2008 kaksi uutta tuotetta: lihavointi sekä automaattinen nosto listauksessa Samana vuonna uudistettiin myös koko Monsterin sivusto. Uuden sivuston rakenne pohjautui pitkälti kohdentamiseen ja personointiin ja vaikka ilmoituksia olikin jo alettu jaella myös muissa kanavissa, oli toiminnan perusajatuksena edelleen se, että työpaikkojen selaaminen ja työpaikkoihin hakeminen tapahtuu Monster.fi-sivuilla.

Vuoden 2009 aikana lanseerasimme Career Ad Network® (CAN) -tuotteen, jonka avulla kykenimme jakelemaan ilmoitukset useaan eri verkostoon, joissa ne vielä erikseen kohdennetaan sopiville hakijoille mm. historia- ja evästetietoon perustuen. Tämän tuotteen myötä oma ajatusmallimme lähti muuttumaan suuntaan, jossa kaiken keskiössä ei enää ollutkaan hakijoiden siirtäminen Monsterin sivulle. Ennemminkin aloimme nähdä Monster.fi sivuston eräänlaisena ”kotipesänä”, josta käsin työpaikkailmoitukset jaellaan kohderyhmien perusteella eri kanaviin ja juuri näihin kanaviin sopivassa muodossa.

Tehtävänämme on rakentaa asiakkaita parhaiten palvelevat mediaratkaisut ja toimia media-asiantuntijoina. Viime vuosina tämä ajatus on vain vahvistunut ja uusin työpaikkailmoittelua tukeva tuotteemme on Social Job Ad (SJA), jonka avulla ilmoitukset näkyvät julkaisun yhteydessä määritetyin kriteerein automaattisesti myös Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. Vaikka teknologia ja sitä myöten mediaratkaisut ovat vuosien aikana kehittyneet voisi kuitenkin sanoa, että perustehtävämme, yhdistää työnhakija ja työnantaja, on edelleen sama.

Ei enää pelkkiä vaatimuslistoja työnhakijoille

Kun vertaillaan työpaikkailmoitusten ulkoasua ja sisältöä, niin aiemmin työpaikkailmoitukset verkossa olivat hyvin pelkistettyjä. Yleensä ainoa niitä elävöittävä elementti oli yrityksen logo. Tähän saatiin kuitenkin muutos vuonna 2005 kun ilmoituksiin tuli mahdollisuus lisätä kuvia ja flash-animaatioita. Seuraavina vuosina pohjien näyttävyyteen panostettiin todella paljon. Nyt suuntaus näyttäisi taas olevan hillitympään ja pelkistetympään suuntaan, osittain jo myös siitä syystä, että siten varmistetaan palvelun toimivuus erilaisilla käyttöliittymillä.

Jos taas katsoo ilmoitusten sisältöä vaikkapa vuodelta 2007 niin yritysten esittelyssä keskityttiin lähinnä kertomaan yrityksestä kovat perusfaktat, kovin myyviä tai houkuttelevia esittelyt eivät olleet. Tehtävänkuva ja siihen liittyvät vaatimukset esiteltiin hakijoille listauksena erilaisia tehtäviä, taitoja ja osaamisalueita ja harvoissa ilmoituksissa kerrottiin siitä, mitä yrityksellä on tarjota hakijoille. Ominaisuuksia, joita hakijoilta toivottiin, olivat oma-aloitteisuus, halu oppia uutta, asiakaslähtöisyys sekä tiimityökyvyt.

Samoja ominaisuuksia toki haetaan edelleen, mutta näiden lisäksi ilmoituksissa nousevat nyt esiin muun muassa kyky hahmottaa kokonaisuuksia, hyvät kommunikointikyvyt ja kyky verkostoitua sekä ongelmanratkaisutaidot. Tehtävänkuvaus on yhä useammin avattu hakijan roolin ja sen merkityksen kautta. Yritysesittelyissä puolestaan panostetaan kertomaan enemmän siitä, miksi hakijan tulisi valita juuri kyseinen yritys tai sen tietty tiimi. Ilmoituksissa on siis tultu tavallaan lähemmäs hakijaa. Ja hyvä niin.

Mitä tulevaisuudessa?

Videoilmoitusten läpimurtoa on odotettu jo jonkun aikaa ja viimeisimmät uutuudet näyttäisivät vievän ilmoittelua tähän suuntaan. Yksi syy tähän on myös mobiilikäytön lisääntyminen. Hyvä onkin miettiä sitä, miten ja kuinka pitkäksi aikaa hakijan huomion voi puhelimen näytöllä saada. Pintojen pienentyessä tekstin määrää olisikin hyvä rajoittaa ja myös hakijakokemukseen mobiilissa panostaa.

Katso videolta, kuinka Monsterin tarina on alkanut ja miten Monster on kehittynyt vuosien varrella

Kirjoittaja on Alma Career Oy:n toimitusjohtaja Marja Pylkkänen, jolla on 18-vuoden kokemus nettirekrytoinnista ensin Jobline.fi ja sittemmin Monster.fi palveluksessa.