Alma Careerin toimitusjohtaja Marja Pylkkänen kävi Orlandon The Recruiting Trends -konferensissa viime vuoden lopulla. Keräsimme tapahtuman kuumimmat puheenaiheet 3 artikkelin sarjaksi Monster Caféen.

Dataan perustuva, personoitu rekrytointi ja hyvä hakijakokemus puhuttavat

Vierailimme marraskuussa 2015 Orlandossa Rekrytoinnin Trendit -konferenssissa kuuntelemassa millaisista rekrytoinnin trendeistä maailmalla tällä hetkellä puhutaan. Yksi kiinnostavimmista aiheista oli analytiikan hyödyntäminen rekrytoinneista niin, että rekrytointimarkkinointi voitaisiin kohdistaa entistä paremmin kiinnostaville kohderyhmille. Myös hakijakokemus puhutti paljon kuten aiempinakin vuosina.

Personoitu ja dataan perustuva rekrytointi vilahtelivat Rekrytoinnin Trendit -konferenssissa vasta muutamassa puheenvuorossa, mutta ne oli nostettu nousevien trendien listalle, ja tänä vuonna aiheesta tullaan varmasti kuulemaan enemmän. Mistä oikeastaan sitten on kyse? Markkinoinnissa on jo pitkään puhuttu datan hyödyntämisestä, re-targetoinnista, kohderyhmää puhuttelevasta viestinnästä ja sisältömarkkinoinnista. Samaan suuntaan ollaan menossa myös rekrytoinnissa. HR:n osalta tärkeimpinä kehitettävinä alueina nähtiinkin markkinoinnin ja analytiikan osaamisen kehittäminen. Konferenssissa todettiin, että tällä hetkellä HR hyödyntää dataa lähinnä siihen, mitä on jo tapahtunut sen sijaan, että dataa käytettäisiin siihen, miten asiat voitaisiin tehdä entistä paremmin.

Millä tavalla dataa sitten voitaisiin rekrytoinneissa hyödyntää? Jos esimerkiksi omien rekrytointisivujen kävijät tunnettaisiin paremmin, voitaisiin sivujen sisältöä räätälöidä kävijöille sopivammaksi. Toisaalta datan avulla voitaisiin selvittää, pärjäävätkö tietystä oppilaitoksesta, tietyltä aiemmalta työnantajalta tai tietynlaisissa aiemmissa tehtävissä olleet henkilöt yrityksessä muita työntekijöitä paremmin. Jos näin on, voitaisiin rekrytointitoimenpiteet kohdentaa tarkemmin rajattuihin kohderyhmiin. Samoin omilla rekrytointisivuilla kävijöille tai työpaikkailmoituksia lukeneille potentiaalisille työnhakijoille voitaisiin jälkimarkkinoida työpaikkoja tehokkaammin. Mitä paremmin kävijät tunnetaan, sitä paremmin viesti voidaan heille kohdistaa. Oletko esimerkiksi huomannut matkailusivuja selattuasi törmääväsi aiheeseen liittyvään mainontaan Facebookissa?

Entä sitten kun kiinnostus on saatu heräämään? Väittäisin, että valtaosa kiinnostavimmista henkilöistä ei ole aktiivisessa työnhaussa ja lähes 50 %:lle hakijoista työpaikan hakeminen on ensimmäinen kosketus yritykseen. Hakemisesta tai pikemminkin kiinnostuksen osoittamisesta tulisikin tehdä potentiaalisille henkilöille mahdollisimman helppoa. USA:ssa tehdyn tutkimuksen mukaan hakemusten määrä putoaa 75 %, jos hakulomakkeen täyttäminen vie yli 15 minuuttia ja passiiviset hakijat eivät täytä hakemusta lainkaan (Appcast.io Analysis). Oman mausteensa tähän tuo mobiilin yleistyminen. Varsinkin markkinoilla, joissa hakijoista käydään kovaa kilpailua, tulisi miettiä tarkkaan, minkälainen rekrytointiprosessi palvelisi myös hakijoita parhaiten.  Riittäisikö aluksi esimerkiksi pelkkä mielenkiinnon ilmaiseminen ja puhelinnumero?

 

Marja Pylkkänen, Alma Career Oy:n toimitusjohtaja

Twitter: @MarjaPylkkanen

 

Lue lisää Rekrytoinnin Trendit -konferenssista ja tulevaisuuden puhutuimmista trendeistä: Uudenlaiset työsuhteet ja pysyvyyshaastattelut