Rekrytoinnissa kohdentaminen kannattaa

Maailma ja työelämä ovat murroksessa, mikä luo painetta myös rekrytointiin – työn muodot uudistuvat ja työntekijöiltä vaadittavat ominaisuudet muuttuvat.

Rekrytoinnissa yhä tärkeämmäksi nousevat onnistumisen välineet: kohdentaminen, toimivat viestit ja mediaratkaisut sekä kansainväliset kumppanit.

– Lähtökohtana on pitkään ollut vakituinen työsuhde. Suurimpia muutoksia, joita on havaittavissa, ovat siirtyminen projektiluontoiseen työskentelyyn ja lyhyempiin työsuhteisiin. Myös mikroyrittäjyys ja kansainväliset rekrytoinnit ovat nousussa, Monsterin maajohtaja Mika Kiiskinen kertoo.

Monsterissa on jo vastattu näihin muutoksiin. Rekrytointiprojekti pystytään viemään nopeasti läpi, ja siinä vaaditaan tehokkuutta ja kohdentamista. Vaikutuksen tekeminen hakijoihin korostuu aloilla, joissa käydään kovaa kilpailua parhaista osaajista.

– Rekrytointi on muuttunut yhä enemmän markkinoinnin kaltaiseksi, ja siinä vaikuttavat samat trendit, kuten viestinnän kohdentaminen. Kohdentamisessa on kaksi tasoa: viestin saaminen oikealle yleisölle ja sisällön muotoilu niin, että se puhuttelee kiinnostavalla tavalla juuri niitä henkilöitä, joihin halutaan vaikuttaa.

Onnistuminen vaatii kohderyhmien tuntemista

Monsterissa tuotetaan tietoa, josta on hyötyä myös sen asiakkaille. Hiljattain valmistui Monsterin laadullinen tutkimus myynnin ja IT:n ammattilaisista. Tutkimus selvitti, mitkä asiat saavat alan ammattilaiset harkitsemaan työpaikan vaihtoa ja millä perustein työpaikka valitaan. Yksi tärkeimmistä tutkittavista asioista oli rekrytointiviestintä – millainen rekrytointiviesti aktivoi?

Kiiskinen kertoo, että tutkimuksen mukaan IT-henkilöillä ja B2B-myyjillä oli erilaiset odotukset työpaikan suhteen. IT-osaajia kiinnosti työn mielekkyys, kehitysmahdollisuudet ja työyhteisö. Myynnin ammattilaisille taas tärkeämpää oli kuinka tunnettu tai menestyvä yritys oli, ja voiko myyjä seistä sen tuotteiden takana omalla persoonallaan. Molempia ryhmiä yhdisti kiinnostus yrityksen taloudellisiin näkymiin ja työn vakauteen.

– Tutkimustietoa hyödynnetään omassa markkinoinnissamme, mutta se on myös asiakkaidemme käytössä. Tutkimukset auttavat ymmärtämään eri kohderyhmiä ja teemme niitä tulevaisuudessa lisää. Tutkimuksessa nousseet havainnot myös kannustavat työnantajia viestimään rohkeasti niille osaajille, joita ollaan hakemassa.

Tehokuutta rekrytointiin rajojen yli

Monsterin brändi on yksi maailman tunnetuimmista, ja palvelu toimii yli 60 maassa. Monster oli yksi ensimmäisistä verkossa toimivista työnhakupalveluista ja se jatkaa yhä alan edelläkävijänä tuoden uusia ratkaisuja muuttuvaan rekrytointimarkkinaan. Myös suomalaisten yritysten saatavilla ovat kansainvälisen organisaation tuotekehityksen edut ja uudet ratkaisut.

– Tulossa on tehokkaita ratkaisuja muun muassa sosiaalisen median kanaviin. Social Job Ads toimii jo Twitterissä ja se tulee käyttöön myös Facebookiin tavoittaen yleisöt sieltä, missä he muutenkin liikkuvat. Tämänkaltaisia ratkaisuja vain Monster kansainvälisenä toimijana pystyy tarjoamaan käyttäjilleen.

Monster.fi on osa Alma Career sekä Monster Worldwide -verkostoa. Alma Median kautta tavoitetaan lähes 80 % suomalaisista viikoittain, ja Alman yhteistyökulttuurin kautta saadaan käyttöön vahvat ja tärkeät mediat asiakkaan hyödyksi.

– Alma Career on Alma Median ja Monster Worldwiden omistama holding-yhtiö, joka tarjoaa rekrytointiin liittyviä palveluita yhdeksässä maassa Itäisen Keski-Euroopan alueella. Alueellinen läsnäolo ja vahva paikallisen työmarkkinan tuntemus takaavat sen, että pystymme tarjoamaan asiakkaille oikeat ratkaisut onnistuneeseen rekrytointiin.

Rekrytointialalla Monster pitää vahvuutenaan ensiluokkaista asiakaspalvelua sekä tavoitetta tuottaa tulosta niin asiakasyrityksille kuin työnhakijoille.

– Olemme aktiivisia asiakkaiden suuntaan: tarjolla ei ole vain mediaratkaisuja, vaan myös tutkimustietoa ja konkreettista tukea rekrytointiprosesseissa. Luomme laadukkaita kohtaamisia työnhakijoiden ja työantajien välille niin verkossa kuin sen ulkopuolellakin.

 
MikaKiiskinen
Mika Kiiskinen, Country Manager

 

Monster tavoittaa työnhakijat

Monsterin välineillä REKRYTOIT PAREMMIN kuin kukaan muu