Printtimedia on jäänyt taakse rekrytointi-ilmoittelussa verrattaessa verkkomediaan. Vielä muutamia vuosia takaperin ennustettiin printtimedian kuolevan kokonaan, mutta odotusten vastaisesti printti onkin löytänyt oman paikkansa rekryilmoittelussa ja toimii edelleen potentiaalisena kanavana osaajien houkuttelussa.

Personnel Today kokosi vinkkejä ja kokemuksia printin hyödyntämisestä tämän päivän rekrykampanjoissa:

  1. Tänä päivänä pelkkä lehti-ilmoitus on harvinaisuus. Se toimii kuitenkin hyvänä tukena online-ilmoitukselle, ja jää myös muiden kuin työnhakijoiden mieleen. Sen avulla voi saavuttaa myös sellaiset henkilöt, jotka eivät käytä sosiaalista mediaa tai selaa aktiivisesti työnhakusivustoja.
  2. Printti-ilmoituksen sisällön suunnittelulle kannattaa suoda kunnolla aikaa. Olisiko sen avulla mahdollista saavuttaa laajempaakin mediahuomiota tuomalla ilmoitukseen muutakin kuin tyypillistä ”tehtävänkuvaus, mitä etsimme, mitä toivomme sinulta löytyvän”-listaa?
  3. Printti-ilmoittelun pelätään turhaan olevan vanhanaikaista. Harvat tekevät sitä nykyisin, joten se on mitä parhain keino erottua joukosta. Työnhakija selailee netissä parhaimmillaan satoja työpaikkoja, kun taas oman alueen printtimediassa niitä on nykyisin vain kourallinen.
  4. Printtikampanjaa kannattaa suosia aloilla, joilla työnhakijoiden tiedetään olevan perinteisempiä, ja omaksuneen hitaammin verkkopalveluiden käytön.
  5. Mobiililiikenteen osuuden kasvaessa printtiä voi olla vaikea nähdä järkevänä sijoituksena. Printin avulla voi kuitenkin houkutella myös passiivisia työnhakijoita online-sisältöjen ääreen. Parhaimmassa tapauksessa henkilö törmää samaan ilmoitukseen useassa eri kanavassa ja päätyy hakemaan työpaikkaa, jota hän ei välttämättä pelkän lyhyen nettitutustumisen perusteella olisi tehnyt. Printtiä tunnetusti luetaan pidempään kuin verkkosisältöä.

Rekryilmoittelussakin monipuolisuus kannattaa. Eri medioita yhdistelemällä varmistaa, että kampanja tavoittaa osaajia tarpeeksi suurella volyymillä. Printillä voit tässä yhtälössä vahvistaa sanomaasi, vaikka työnhakija lopulta hakisikin työpaikkaa työnhakusivustolta löytämänsä ilmoituksen kautta.

Personnel Todayn artikkelin pohjalta kirjoittanut

Mirva Puranen
Monster.fi