Sosiaalinen media on yrityksille tärkeä kanava oman työnantajakuvansa rakentamisessa. Työntekijöiden tuottama sisältö on aitoa, persoonallista ja luo kuvaa siitä, millainen työpaikka yritys on. Tekijöiden itse tekemä sisältö on usein potentiaalisten työnhakijoiden silmissä uskottavampaa kuin perinteinen markkinointi – suosittelua kuunnellaan mieluummin tutuilta tai muilta ihmisiltä kuin yrityksiltä.

Työntekijälähettilyys on ollut pinnalla jo useamman vuoden. Perinteiset työntekijälähettilyysohjelmat jäävät hiljalleen taka-alalle, eikä työntekijöistä enää valita yksittäisiä edustajia näkymään sosiaalisessa mediassa. Sen sijaan koko henkilöstöä kannustetaan kertomaan työyhteisöstään somekanavissa.

Alma Median yhteisömanageri Lotta Väinölä kertoo vinkkejä ja omia kokemuksiaan työntekijöiden osallistamiseen sosiaalisessa mediassa. Lotan mukaan Alman työnantajakuvaa ja almalaisten identiteettiä lähdettiin kehittämään systemaattisesti muutama vuosi sitten tavoitteena luoda yhtenäinen yrityskulttuuri ja työyhteisö koko mediakonsernin sisälle yksittäisten brändien rinnalle.

Lotta listasi 5 askelta, joilla kannustaa työntekijöitä yrityksen työnantajakuvan rakentamiseen sosiaalisessa mediassa.

1. Anna lupa ja kannusta

Kaksi vuotta sitten Lotan aloittaessa Alma Median viestinnässä ensimmäisenä hän uudisti Alman työntekijöilleen laaditun someohjeistuksen. Työntekijöiden on helpompi toimia somessa yrityksen asialla, jos heille on tarjottu ohjeet ja raamit siihen.

”Kun tulin Alma-taloon someohjeistus oli pitkä ja siihen oli kerätty kaikki kauhuskenaariot. Ei ihme, jos ihmiset kokivat korkean kynnyksen somettamiseen”, Lotta kertoo.

Ohjeistuksesta puuttui kannustus, joka Lotan mukaan on yksi tärkeimmistä asioista, joilla kehittää työntekijöidensä someaktiivisuutta. Nykyään Alman someohjeistus on tiivistetty yhteen kuvaan.

Alman someohjeistus työntekijöille

2. Luo tilanteita somettamiselle

Luo työpaikalle järjestelmällisesti tapahtumia, tempauksia ja sisäisiä kampanjoita, jotka synnyttävät somepostauksia. Tarjoa tekemistä, kuvattavaa ja hauskoja tilanteita. Erilaiset kampanjat ja teemapäivät, henkilöstöjuhlat, tyhy-päivät ja kilpailut ovat oivia tilanteita saada ihmiset tuottamaan sisältöä sosiaaliseen mediaan.

Viestintä- ja HR-tiimeissä pitää kuitenkin myös muistaa ja hyväksyä se, että kaikkia ei pysty innostamaan mukaan

3. Kehu ja kiitä

Jos työntekijät näkevät vaivaa, viestivät omilla nimillään yrityksenne asioista, he ansaitsevat siitä myös kiitosta. Muista siis kiittää ja kehua tekijöitä. Jaa eteenpäin sisältöjä yrityksen omissa sosiaalisen median kanavissa: postauksia Instagramissa ja kirjoituksia Twitterissä. Näytä työntekijöillenne, että sisältöjä arvostetaan. Verkossa annettavan huomion lisäksi voit palkita työntekijöitä myös muillakin tavoin. Almalla muun muassa palkitaan #rohkeuskasvaa ja #almaspirit-hashtageillä merkittyjä onnistuneimpia somepostauksia kuukausittain.

4. Muista: Kaikki lähtee työntekijäkokemuksesta

Vaikka mitä tempauksia ja ideoita keksitkin, kaikki lähtee työntekijöiden omasta tahdosta. Pyri siis löytämään motivaatio sometekemisen taustalla. Usealle asiantuntijaroolissa työskentelevälle se voi olla esimerkiksi oman henkilöbrändin kehittäminen.

”Me Almalla emme halua, että kaikki työntekijät tuputtavat jokaisessa somekanavassaan yrityksen asioita, vaan toivomme, että jokainen löytäisi itselleen sen sopivimman ja luonteisimman kanavan toimia somessa”, Lotta kiteyttää.

5. Mittaa

Henkilöstön tuottaman sisältöä on tärkeää seurata ja mitata. Alman yrityskulttuuria ja työyhteisöä kuvaavan #almaspirit-hashtagin käyttö lisääntyi Instagramissa vuoden 2016 aikana yli 200 prosenttia. Alma tuli varmasti tutummaksi työnantajana suuremmalle yleisölle somen kautta kuin edellisvuonna. Työnantajakuvan kehittymistä lyhyellä aikavälillä on kuitenkin haastavaa mitata ja todentaa. Sosiaalisessa ja digitaalisessa mediassa pystyy mittamaan monia eri asioita: saavutettuja silmäpareja, julkaisujen määrää ja sitoutumista – työnantajamielikuvan näkökulmasta ei ole kuitenkaan yhtä yksittäistä mittaria, joka kertoisi näkyvyyden vaikutuksen. Tulokset on mahdollista todentaa vasta pidemmällä aikavälillä. Mittaa siis tekemistänne, mutta osaa katsoa myös numeroiden taakse.

 

Lotta Väinölä on Alma Median yhteisömanageri.