Kesätyöhaut ovat käynnistyneet ja alkuvuodesta yhä useampi yritys etsii nuoria tekijöitä tehtäviinsä. Kesätöiden kohdalla hakijoista ei ole useinkaan pulaa. Yksi yritys voi vastaanottaa tuhansia hakemuksia sesongin aikana, ja moni työnantaja painii suurten hakijamäärien kanssa.

Kesätyörekrytoinnit syövät resursseja, mutta ne ovat myös ainutlaatuinen tilaisuus rakentaa omaa työnantajakuvaansa nuorille tulevaisuuden tekijöille, joille kesätyöt ovat usein ensikosketus työelämään.

Tehokkuutta Teamiolla

Puutteellisesti hoidettu hakijaviestintä on usein seurausta kiireestä ja resurssipulasta – tuttu haaste jokaiselle rekrytointien parissa työskenteleville. Kiireeseen apuna saattaa olla toimintatapojen tehostaminen. Teamio-rekrytointityökalun tarkoitus on helpottaa HR:n ja rekrytoivien esimiesten työtä prosessin eri vaiheissa sekä tehostaa hakijaviestintää. Helppokäyttöisellä työkalulla poimitaan tähtihakijat talteen ja tiedotetaan satoja hakijoita yhden viestipohjan avulla.

LänsiAuto otti Teamio-rekrytointityökalun käyttöönsä elokuussa 2014. Sitä ennen kaikki viestintä hoidettiin sähköpostitse, jolloin hakemusten läpikäyntiin ja hakijaviestintään kului paljon aikaa. LänsiAuton henkilöstöpäällikkö Mari Katara kokeekin työkalun helpottaneen hakijaviestintää ja tuoneen positiivisia vaikutuksia prosessiin:

– Teamio on äärimmäisen helppokäyttöinen. Uusien esimiesten kanssa käyttöönotto sujuu ilman erillisiä koulutuksia, lähestulkoon pelkkien tunnusten lähettäminen riittää. Työkalun ominaisuuksista erityisen näppärä on hakijoiden tähditys. Se auttaa hakijoiden käsittelyssä, kun hakemuksia ei tarvitse selata montaa kertaa, Katara kertoo.

Onnistunut hakijakokemus syntyy hyvin hoidetusta hakijaviestinnästä. LänsiAutolla rekrytoiva esimies hoitaa haastateltavien kontaktoinnin ja prosessin väliaikatiedotuksen. HR:n tehtävänä on erityisesti tukea rekrytoivaa esimiestä ja pitää huolta, että prosessi sekä hakijaviestintä viedään päätökseen.

– Esimiehen tausta vaikuttaa usein siihen, kuinka tärkeänä hän näkee hakijaviestinnän. HR:n on hyvä auttaa ja selittää, miksi hakijaviestintään on syytä panostaa, Katara muistuttaa.

Etenkin kesätöiden kohdalla hakija saattaa hakea useaan eri tehtävään samanaikaisesti ja yhteydenottoja voi tulla päällekkäin eri esimiehille. Teamio auttaa hakijoiden tunnistamisessa. LänsiAuto ei juuri hae kesätyöntekijöitä, mutta muissa rekrytoinneissa tästä järjestelmän ominaisuudesta on hyötyä:

– Teamiosta näkee helposti, onko hakija hakenut meidän paikkojamme aiemmin. Jos hakemukset tulevat eri esimiesten sähköposteihin, tätä on mahdotonta tietää. Teamiossa hakijan kommentteihin voi myös kirjata, jos hän on edennyt haastatteluun asti. Kun seuraavassa rekrytoinnissa kohdalle osuu kiinnostava, tuttu kandidaatti, voi kysyä haastattelun tehneeltä kollegalta kokemuksia hakijasta saman tien, Katara kuvailee.

Kekseliäs hakijaviestintä jättää hyvän mielen

LänsiAutolla on käynnissä pilottikokeilu, jossa työnhakijoille tarjotaan mahdollisuutta saada palautetta hakemuksestaan. Hakijoilta on satanut tähän liittyen paljon positiivista palautetta – erityisesti asiantuntija- ja päällikkötason hauissa.

– Palautetta ryhdyttiin tarjoamaan, koska halusimme parantaa hakijakokemusta sekä samalla rakentaa LänsiAuton omaa työnantajakuvaa. Meidät yllätti positiivisesti se, kuinka moni oli halukas saamaan palautetta, Katara kertoo.

Pilottia aiotaan jatkaa, mutta keskittyen vain tietyn tyyppisiin hakuihin. Resursseihinkin on panostettu, kun palautteenantoon sitoutettiin neljän hengen HR-tiimistä kaksi henkilöä.

LänsiAuto on myös kokeillut hakijakokemuksen parantamiseksi viestintätempausta, jossa hakijat saivat hylkäysviestin yhteydessä etusetelin yrityksen huoltopalveluihin. Pari syksyä takaperin LänsiAutolla oli poikkeuksellisen paljon rekrytointeja ja näkyvyys mediassa oli muutenkin ollut laajaa. Myynti sen sijaan hiljenee usein loppuvuotta kohden. Katara pohti, kuinka saataisiin positiivista näkyvyyttä ja lisää huoltoasiointia viimeisten kuukausien hiljaisille hetkille.

– Halusimme yllättää hakijat positiivisesti ja tarjota heille pientä porkkanaa palveluihimme. Useimmat hakijamme ovat lähtökohtaisesti kiinnostuneita LänsiAuton palveluista haettuaan meille töihin. Tempaus lähti leviämään kivasti Twitterissä ja tarjoukseenkin tartuttiin mukavasti, Katara muistelee.

LänsiAuton pienellä eleellä saatiin aikaan positiivisista näkyvyyttä ja konkreettista myyntiä. Tarkoituksena on jatkaa käytäntöä tulevaisuudessa ja tarjota etuseteleitä hakijoille, jotka ovat edenneet haastatteluihin asti. HR:n parissa työskenteleviä Katara kannustaa olemaan avoin uusille ideoille ja epäonnistumisillekin.

– Kannattaa rohkeasti kokeilla erilaisia juttuja. Toiset asiat toimivat hakijoille ja toisista on hyötyä liiketoiminnalle – ja jos joku ei toimi, kokeilun voi lopettaa. Tärkeää on yllättää hakija positiivisessa mielessä. Ei siinä sen kummemmasta ole kyse, Katara rohkaisee ja lisää:

– Kaikkea ei myöskään tarvitse keksiä itse. Kannattaa pitää silmät auki, seurata mitä muut tekevät ja lainata sitä, mikä on toiminut.

 

Teamio-trial ja Kauppalehden hakijalahja käyttöösi

Monsterilla haluamme kannustaa asiakkaitamme panostamaan hyvään hakijaviestintään ja tarjoammekin tänä vuonna yrityksille Teamio Easyn veloituksetta 3 kk ajaksi.

Tämän lisäksi Kauppalehti on mukana tarjoamassa hakijalahjana digilukuoikeuden niiden yritysten kesätyönhakijoille, jotka hyödyntävät Teamiota. Voit tarjota lukuoikeuden hakijoillesi hyödyntämällä Teamion viestipohjia.

Tehdään yhdessä kesätyöhaut ja hakijaviestintä helpommaksi ja varmistetaan positiivinen hakijakokemus. Halutessasi Teamion sekä Kauppalehden hakijalahjan käyttöösi, ota yhteyttä Teamio-asiakaspalveluumme: teamio@almamedia.fi 

 

Katri Laakso,
Monster.fi